Bloki, szkicowniki, papiery dla profesjonalistów, studentów i dzieci

Najlepsze podłoża rysunkowe i malarskie z wysokiej jakości papieru w arkuszach, rolkach i blokach stworzone dla artystów, uczniów i hobbystów.

Bloki, szkicowniki, papiery podkategorie

Parametry papieru, które trzeba znać

Podstawowe parametry, które warto znać wybierając papier dotyczą jego grubości, koloru, faktury i rozmiaru. Grubość określa się przez podanie tzw gramatury, czyli wagi arkusza papieru o powierzchni 1 m2. Zatem określenie, że gramatura wynosi 90 g/m2 oznacza, że taki arkusz papieru waży 90 g. Jest to papier bardzo cienki. Im wyższa gramatura, tym grubszy papier. Określając kolor papieru należy najpierw zwrócić uwagę czy jest on barwiony w masie czy tylko na powierzchni. Barwienie w masie daje gwarancję, że kolor jest taki sam na powierzchni i wewnątrz arkusza papieru, co jest istotne przy pracach kreatywnych albo przy nanoszeniu poprawek.

Renomowani producenci unikają oferowania klientom papieru barwionego tylko na zewnątrz. Określając kolor papieru należy posługiwać się tylko wzornikiem przygotowanym przez producenta, bowiem odcienie barw zależą nie tylko od użytego pigmentu, ale również od struktury i składu papieru. Pojęcie faktura dotyczy stopnia szorstkości papieru i ewentualnych wzorów na jego powierzchni.

Papier może być zatem:

  • gładki;
  • ziarnisty (szorstki): drobnoziarnisty, średnioziarnisty, ziarnisty;
  • fakturowany, np. canvas grain (faktura przypominająca płótno).
  • Rozmiary papieru zależą od tego, czy są w rolkach, arkuszach czy blokach.


Bloki zwykle są w formatach A:

  • A6 (10,5 cm x 14,8 cm ),
  • A5 (14,8 cm x 21 cm),
  • A4 (21 cm x 29,7 cm),
  • A3 (29,7 cm x 42 cm),
  • A2 (42 cm x 59,4 cm).


Arkusze papieru występują najczęściej w formatach B:

  • B1 (70 cm x 100 cm), B2 (50 cm x 70 cm),
  • A1 (59,4 cm x 84,1 cm).


Papiery dla profesjonalistów


Dobry papier musi legitymować się informacją o swoim składzie, alkaliczności, kurczliwości, rodzaju zaklejenia, a nawet procesie produkcji. Artyści muszą mieć pewność, że papier na którym pracują spełni ich oczekiwania, nie zmieni kolorów i przetrwa kilka wieków. Najlepsze papiery wyprodukowane są z włókien bawełnianych, są mocno zaklejone, bez sztucznych wybielaczy i z zabezpieczeniem przeciwgrzybiczym. Bezwzględnie muszą być bezkwasowe, by miały szansę przetrwać dłuższy czas. Zwykle są produkowane na maszynie cylindrycznej, co zapewnia im stabilność wymiarową w trakcie moczenia i równomierne rozkładanie pigmentu w trakcie malowania lub druku.
Szkicowniki i bloki do rysowania


Do technik tzw. suchych, czyli ołówka, węgla, kredki i pasteli, wystarczą arkusze o niskiej gramaturze: 90 g/m2 – 160 g/m2. Najwygodniej mieć je w postaci bloku klejonego lub na spirali, aczkolwiek włoska firma Fabriano oferuje także papier do rysunku w rolce o wymiarach 1,5 m x 10 m. Lekko ziarnista faktura tego papieru sprzyja trwałemu osadzaniu się pigmentu i ułatwia tonowanie rysunku. Wyjątkowe efekty można uzyskać wykorzystując do rysunku pastelą przepiękny papier welurowy, który przypomina swoją fakturą miękką tkaninę z delikatnym meszkiem.


Arkusze papieru do akwareli, oleju, akrylu


Papier do technik mokrych musi być gruby: do tuszu i gwaszu - 200 g/m2,
do akrylu i oleju – 400 g/m2,
do akwareli najlepiej - 300 g/m2.


Są jednak papiery dedykowane malarstwu akwarelowemu w gramaturach: 200g/m2, 250g/m2, a nawet 600 g/m2. O doborze podłoża malarskiego decyduje sam artysta. Może wybierać spośród arkuszy i bloków w różnych formatach i grubościach oferowanych przez renomowanych producentów, np. Cansona, Fabriano, Huhnemühle. Na uwagę zasługują bloki akwarelowe Gammy, w których kartki sklejono na krawędziach, żeby uniknąć marszczenia się papieru podczas moczenia farbą i wysychania gotowego obrazu. To znakomite ułtwienie pracy akwarelisty w plenerze. Nowością na polskim rynku jest bogata oferta rosyjskiej marki Palazzo.
Papiery do grafiki


Dla grafików najlepsze są papiery specjalnie dedykowane do technik graficznych o grubości 250 g/m2 – 300 g/m2. Cechuje je stabilność parametrów, ponieważ muszą dobrze znosić moczenie i nacisk prasy drukarskiej. Bez ryzyka można zaufać papierom graficznym firm Huhnemühle, Fabriano czy Canson.